פורום אירופה

פורום אירופה של האוניברסיטה העברית הוקם במרץ 2005, במטרה לעודד מחקר והוראה במגוון נושאים השייכים לתחום לימודי אירופה. הפורום כולל תוכניות לימודים לתארים מתקדמים, מרכזי מחקר וקרנות מחקר. הפורום פועל בגישה רב תחומית המגשרת בין מדעי החברה, מדעי הרוח והמשפטים, ובהתאם הפורום מסונף לשלושת הפקולטות הרלוונטיות באוניברסיטה.

בלב פעילות הפורום, עומדת ההבנה כי אירופה היא גורם מפתח בתהליכים כלל עולמיים, וכי ההתמקדות העיונית ביבשת היא אקטואלית וחשובה מתמיד. העניין המשותף של כל גופי הפורום הוא האינטגרציה הבין-מדינתית באירופה, בדגש על נקודת מבט היסטורית ושיטות מחקר השוואתיות. הפורום מעודד מחקר והוראה המתמקדים בעיקר בתהליכים ארוכי טווח, ובמערכת היחסים הדינמית של אירופה עם ישראל ועם המזרח התיכון.

בנוסף, הפורום פועל לגיוס תקציבים על מנת להעשיר את פעילות המחקר וההוראה בתחומיו, ותומך תקציבית בחוקרים צעירים מהפורום וממחלקות רלוונטיות נוספות.

תוכניות לימוד

הפורום מציע שתי תוכניות לימוד לתארים מתקדמים, במסלול לתואר מוסמך או דוקטורט:

  • לימודי אירופה: התמקדות באיחוד האירופי, תרבות, פוליטיקה ומדיניות של אירופה בת זמננו.

לאתר הרישום

לאתר הרישום

תוכניות הלימוד מאפשרות בחירה במסלול מחקרי או עיוני לתואר מוסמך, ומציעות לתלמידים מלגות מחיה, מלגות הצטיינות ומלגות מחקר. שתי התוכניות מדגישות את הממד הבינלאומי של הפורום, ומאפשרות מעורבות בזירה האירופית: סיורים מסובסדים באירופה, תוכנית התמחות, ושילוב של תלמידים בכנסים בינלאומיים.

 

מרכזי מחקר

פורום אירופה כולל את ששת מרכזי המחקר הבאים, המקדמים כל אחד בתחומו נושאי המחקר נפרדים באמצעות מענקים, כנסים, אירועים ועוד.

  • מכון הלמוט קוהל ללימודים אירופיים
  • מרכז DAAD ללימודים גרמניים
  • המרכז ללימודי אוסטריה
  • המרכז לחקר תרבות איטליה
  • מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת
  • מרכז מרג'ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירו-אסיה ומזרח אירופה

 

מכון הלמוט קוהל ללימודים אירופיים

מכון הלמוט קוהל ללימודי אירופה נוסד בשנת 1991, במטרה לקדם לימודים אקדמיים ומחקר בנושא אירופה והאיחוד האירופי. אמנם ההתפתחויות בתוך האיחוד האירופי עומדות במרכז עיסוקו של המכון, אך במסגרת פעילותו מתקיימת בחינה במבט רחב יותר על אירופה כולה. מעצם טבעו ומשיוכו המוסדי, המכון הינו בעל אופי אינטר-דיסציפלינארי מובהק.

מכון הלמונט קוהל עוסק בתפקידי ריכוז, ייזום ותיאום של המחקרים המבוצעים על ידי צוות חבריו. תוצאות המאמץ המחקרי של המכון, מוצגות לקהלים רחבים בישראל ובעולם, דרך מגוון פעילויות המכון, ביניהן סמינרים וכנסים בינלאומיים, הרצאות ופרסומים.

 

מרכז DAAD ללימודים גרמניים

מרכז DAAD ללימודים גרמניים נוסד בשנת 2007 כחלק מפורום אירופה, במימון משותף של ארגון ה-DAAD והאוניברסיטה העברית.

מטרתו המרכזית של המרכז היא קידום מחקר והוראה אינטר-דיסציפלינאריים בנושאים הקשורים ללימודי גרמניה, וביניהם: תהליכים עכשוויים בחברה הגרמנית; תפקידה של גרמניה באיחוד האירופי ובתרבות והפוליטיקה העולמית; פוליטיקה, כלכלה ומשפט בגרמניה; השפה הגרמנית בעבר ובהווה, ועוד.

המרכז מציע תכנית לימודים בינלאומית לתואר שני ושלישי בלימודי גרמניה בת ימינו: פוליטיקה, חברה ותרבות. בנוסף, המרכז מארגן הרצאות וכנסים הפתוחים לציבור הרחב,  בהם מוצגת מיטב הפעילות המחקרית של המכון בלימודי גרמניה.

המרכז ללימודי אוסטריה

המרכז ללימודי אוסטריה נוסד בשנת 2001, כחלק מיוזמה משותפת של משרד החוץ ומשרד החינוך, המדע והתרבות האוסטריים, וידידי האוניברסיטה העברית באוסטריה.

מטרות המרכז הן קידום מחקר בלימודים אוסטריים, והיכרות עם התרבות האוסטרית בישראל. כמו כן, המרכז פועל למיסוד וחיזוק קשרים בין חוקרים וסטודנטים אוסטרים וישראלים באמצעות ארגון הרצאות, סדנאות וכנסים העוסקים בסוגיות אוסטריות עכשוויות.

תחומי העיסוק של המרכז אינם מוגבלים לאוסטריה בת זמננו, אלא כוללים מחקר על המרחב האוסטרו-הונגרי, על ההיסטוריה והתרבות המרכז-אירופיות, ועל השפעתן של אלו על התפתחויות עכשוויות בתחומי הכלכלה והחברה באירופה. בין השאר, נחקרים במרכז נושאים כגון תפקיד העיר וינה בהיסטוריה האירופית, תפקידה של אוסטריה באיחוד האירופי, והמורשת של האוכלוסייה היהודית האוסטרית ותרומתה לתרבות האירופית. 

המרכז ללימודי אוסטריה מרכז את מגוון הקורסים באוניברסיטה העברית בנושא חברה, פוליטיקה, היסטוריה ותרבות באוסטריה. לרשימת הקורסים המלאה.

לניוזלטר של המרכז ללימודי אוסטריה

 

המרכז לחקר תרבות איטליה

המרכז לחקר תרבות איטליה, שנוסד בסיוע ידידי האוניברסיטה העברית באיטליה, הינו חלק מפורום אירופה משנת 2005.

בין מטרות המרכז: קידום היחסים האקדמיים בין איטליה לישראל, חקר מורשת יהודי איטליה ותרומתם למדינת ישראל, קידום מחקר על תפקידה של איטליה באיחוד האירופי ועוד. המרכז מארגן כנסים וסדנאות, ותומך במחקרים בנושאי תרבות איטליה באמצעות מלגות מחקר.

המרכז שם לעצמו למטרה להעשיר את הדור הבא של העיתונאים, האמנים, הפוליטיקאים והחוקרים הישראלים, דרך לימוד ההיסטוריה, התרבות, הכלכלה והפוליטיקה של איטליה.

 

מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת

מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת נוסד בשנת 1994, על מנת לקדם את המודעות לתרבות הצרפתית במחקר האקדמי בישראל. המרכז מתבסס על גישה רב-תחומית, ושואף להפנות את תשומת הלב המחקרית למגמות העכשוויות בפילוסופיה ובתרבות הצרפתית, ולהשפעה שלהן על המדע. המרכז מארגן כנסים וסמינרים בינלאומיים בשיתוף חוקרים בכירים מהעולם ומוסדות ישראלים נוספים, על מנת להציג נקודות מבט צרפתיות עדכניות לקהל הישראלי, ותומך במחקרים בנושאי תרבות צרפת באמצעות מלגות מחקר.

 

מרכז מרג׳ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירו-אסיה ומזרח אירופה

מרכז מרג׳ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירו-אסיה ומזרח אירופה נוסד באוניברסיטה העברית בשנת 1969, במטרה לקדם מחקר אינטר-דיציפלינארי על אירופה הסובייטית והמזרחית. בימי ברית המועצות, המחקר במרכז התמקד בעיקר במעורבות סובייטית במזרח התיכון, בעוד מחקרים אחרים עסקו בניתוח מבני של מוסדות סובייטים, יחסי העולם השלישי עם אירופה הסובייטית והסטטוס של העולים החדשים מברית המועצות בישראל.

 

כיום עוסק המרכז בחקר רוסיה בת זמננו ובמדינות מזרח אירופה ואירו-אסיה, על היבטיהן השונים. בנוסף, המרכז תומך במחקרים על רוסיה ומדינות מזרח אירופה ואירו-אסיה באמצעות מלגות מחקר.